Sólyom László jónak látta a Költészet Napját/József Attila születésnapját azzal tenni emlékezetessé, hogy rászervezi az Új Világ Kezdetének napját/országgyűlési választások első fordulójának napját. Ez elvileg az erre irányuló kampány startját is jelentené, ha a kampány már hetekkel előbb nem indult volna meg.
Ahogy az EP-választás idején már szenteltem némi figyelmet az utcákra kikerülő plakátoknak, úgy igyekszem ezt majd most is megtenni. A Fidesz tipográfiailag is fantáziában szegényes plakátjának külső megjelenését a Konzervatórium blog már részletesen méltatta, így ettől most eltekintenék. De próbáljunk némi kis figyelmet szentelni annak is, hogy mi eme csodás reklám-rekvizitum eszmei tartalma, vagy modernebben fogalmazva "üzenete"! (Jelen poszt abból a jóindulatú hipotézisből indul ki, hogy van ilyen, hiszen egy párt - sőt: A Párt nem engedheti meg azt magának, hogy feltételezett győzelme okán semmitmondó, tartalmatlan plakátokkal árassza el a a közterületeket, már csak azért sem, mert lépten-nyomon felléptek a hatalmon lévők pazarlása ellen -- olykor még az is megesett, hogy jogosan.)
A plakát mondanivalóját tekintve két rétegű. A Fókuszban a szürkeségből kiemelkedő két vezérmotívum, az "Itt az idő!" és a "Változás" áll. Az előbbi a Petőfi-kutatást segítendő, megforgatja a költőt sírjában (bár a fidesz kreatív idézet-felhasználási technikájáról már korábban is meggyőződhettünk, pl. mikor a Terror Háza megnyitóján Szabó Lőrinc szerelmes verséből csináltak politikait), így az intenzív földmozgások nyomán végre van esély arra, hogy megtudjuk, hol is nyugszik egyik legnagyobb nemzeti költőnk. Tegyük továbbá hozzá, hogy ezzel folytatódik az a tendencia, amivel a Fidesz híveit ismét és sokadszorra utolsó, mindent eldöntő csatára hívja, amelyet aztán menetrendszerűen meg is nyer, mint mindent az elmúlt négy évben. És még valami: mintha Orbán Viktor és pártja kicsit túlzottan beleszerelmesedett volna a felkiáltójelbe, vagyis inkább a felszólító mondatokba: "Elég!"; "Józsefvárosnak nyernie KELL!", és most "Itt az idő!". (A monnyonle!-ről már nem is beszélve.) Ha mindehhez hozzávesszzük azt az apró tipográfiai érdekességet, hogy az elmúlt 4-5 évben nem igen volt olyan Fidesz-plakát, amely ne csupa nagybetűt használt volna - amely mint tudjuk, a megemelt hangerő vizuális kifejezése -, akkor talán nem túlzás azt állítani, hogy nem sikerült bántóan precízen az erőteljesség és az erőszakosság közti vékony határvonal innenső oldalán maradni.
Bár a Változás kapcsán a Konzervatórium Obama-utánérzéssel vádolja a narancsosokat, de nincs igaza: a helyzet sokkal inkább az, hogy kampánya során az USA jelenlegi elnöke lopott a magyar polgári párttól. Hiszen nem is kell különösen erős memória ahhoz, hogy emlékezzünk rá: az akkori (és mostani) ellenzéknek már a 2006-os választások során is a "Változás 2006" volt az egyik fő szlogenje a nagysikerű "rosszabbul élünk, mint 4 éve" mellett. Így azonban érdekes ellentmondásra figyelhetünk fel: vajon mit gondoljunk egy olyan pártról, amely a "változás"-sal kampányol, immár négy éve?? Azaz, miközben a változást hirdeti, semmi új nem jut eszébe? Persze, világos, a hazug kormány semmit sem változott, csak legfeljebb még elvetemültebb és megátalkodottabb lett. De vajon a Változásra való képesség nem elsősorban abban rejlik-e, hogy tudjunk túllépni azon, ami egyszer nem jött be, és új cselekvéseket keressünk?? De hagyjuk a szavakon való lovagolást, fogadjuk el, hogy a kormányváltás-t négy év elteltével is ezzel vélték leginkább leírhatónak a párt kreatívjai! (Azaz, változni csak akkor fog minden/bármi, ha a Fideszre szavazol, jegyezd már meg, pupák szavazó!)
Nos, akkor lássuk a második réteget, a hátteret! A plakát méretétől függő darabszámú, - természetesen csupa nagybetűs - szürkével írt kifejezések jelennek itt meg, oldandó az egyhangúságot (és leplezendő az ürességet). Azt természetesen mondani sem kell külön, hogy mindezek a kifejezések pozitív kicsengésűek. Abból természetesen, hogy mindezek a Fidesz plakátján jelennek meg, egyértelműen következik, hogy mindezeket az értékeket ez a párt képviseli; és csak ez, hiszem ha ezek más pártnak is sajátjai volnának, akkor nem lehetne őket egy "Változás"-t követelő plakáton megjeleníteni (hiszen akkor már korábban is érvényesültek volna nyilván). Sajnos azonban ez az a pont, ahol fidesz a Magyar Választóról kiállítja a komplett hülyeségi bizonyítványt. Hiszen ha ezek olyan Értékek, amelyeket a Fidesz képvisel - és következetesen képviseli őket régóta, hiszen a Fidesz követekezetessége legendás - akkor aki nem a Fideszre szavaz (vagy szavazott eddig), az nyilván egyrészt velejéig gonosz, másrészt rettenetesen buta, hiszen nem akarja/akarta, hogy ezek az értékek érvényesüljenek. Márpedig tudjuk, hogy a választók java része az elmúlt két országgyűlési választás alkalmával ellenállt az ezen értékek (azaz a Fidesz) jelentette csábításnak. A dekódolt üzenet tehát ezúttal ennyi: "te kis hülye választópolgár, tisztában vagyunk vele, hogy olyan korlátolt vagy, hogy azt sem tudod, mi a jó, de mi megmutatjuk, és most az egyszer még adunk egy lehetőséget, hogy Ránk szavazz".
Még egy dolgot érdemes észrevenni: ahogy szaporodott a dinamikus erőteljes hangnem (felszólító-parancsoló mondatok), úgy fejlődtek vissza, csökevényesedtek a nyelvtani szerkezetek a Fidesz plakátjain. (Ami végül is nem csoda, ha figyelembe vesszük a rendkívül bonyolult, összetett mondatba foglalt üzenetű "Rosszabbul élünk, mint négy éve" siralmas buktáját [2006], szemben a spártai egyszerűségű "Elég!" elsöprő sikerével [2009 EP-választás]). Ennek megfelelően az elemzett plakáton a legbonyolultabb grammatikai szerkezet a romantikus bonyolultságú 19. századi "Itt az idő!". Ezen túl már csak egy szintagmát találunk a szürke mezőben, az "Új kezdet"-et, ezen túl csak önálló szavak légiója áll a plakáton, óvva a választó agysejteit a gondolkodással járó túlterheléstől.
Ha össze szeretnénk foglalni, akkor végülis a Fidesz plakátjának üzenete valami ilyesmi volna: "Szavazz ránk, hiszen mi vagyunk a jó fiúk — vagy legalábbis rengeteg szép szót tudunk."
Hát, nem tudom, aki megteszi, lelke rajta.
De legalábbis 4 évnyi jövője biztosan.
UPDATE (2010. febr. 4.): délben, ahogy ebédelni indulok, egy Alkotmány utcai hirdetőoszlop mellett sürgölődő plakátragasztóba botlom. Épp a Fidesz fentebb elemzett hatalmas poszterét ragasztja felül a most indult ClassFM fehér plakátjával. Rajta a szöveg csak ennyi: "Class a dumád". És még mondják, hogy az egyszerű fizikai munkásoknak nem sajátja az irónia!
Ahogy az EP-választás idején már szenteltem némi figyelmet az utcákra kikerülő plakátoknak, úgy igyekszem ezt majd most is megtenni. A Fidesz tipográfiailag is fantáziában szegényes plakátjának külső megjelenését a Konzervatórium blog már részletesen méltatta, így ettől most eltekintenék. De próbáljunk némi kis figyelmet szentelni annak is, hogy mi eme csodás reklám-rekvizitum eszmei tartalma, vagy modernebben fogalmazva "üzenete"! (Jelen poszt abból a jóindulatú hipotézisből indul ki, hogy van ilyen, hiszen egy párt - sőt: A Párt nem engedheti meg azt magának, hogy feltételezett győzelme okán semmitmondó, tartalmatlan plakátokkal árassza el a a közterületeket, már csak azért sem, mert lépten-nyomon felléptek a hatalmon lévők pazarlása ellen -- olykor még az is megesett, hogy jogosan.)
A plakát mondanivalóját tekintve két rétegű. A Fókuszban a szürkeségből kiemelkedő két vezérmotívum, az "Itt az idő!" és a "Változás" áll. Az előbbi a Petőfi-kutatást segítendő, megforgatja a költőt sírjában (bár a fidesz kreatív idézet-felhasználási technikájáról már korábban is meggyőződhettünk, pl. mikor a Terror Háza megnyitóján Szabó Lőrinc szerelmes verséből csináltak politikait), így az intenzív földmozgások nyomán végre van esély arra, hogy megtudjuk, hol is nyugszik egyik legnagyobb nemzeti költőnk. Tegyük továbbá hozzá, hogy ezzel folytatódik az a tendencia, amivel a Fidesz híveit ismét és sokadszorra utolsó, mindent eldöntő csatára hívja, amelyet aztán menetrendszerűen meg is nyer, mint mindent az elmúlt négy évben. És még valami: mintha Orbán Viktor és pártja kicsit túlzottan beleszerelmesedett volna a felkiáltójelbe, vagyis inkább a felszólító mondatokba: "Elég!"; "Józsefvárosnak nyernie KELL!", és most "Itt az idő!". (A monnyonle!-ről már nem is beszélve.) Ha mindehhez hozzávesszzük azt az apró tipográfiai érdekességet, hogy az elmúlt 4-5 évben nem igen volt olyan Fidesz-plakát, amely ne csupa nagybetűt használt volna - amely mint tudjuk, a megemelt hangerő vizuális kifejezése -, akkor talán nem túlzás azt állítani, hogy nem sikerült bántóan precízen az erőteljesség és az erőszakosság közti vékony határvonal innenső oldalán maradni.
Bár a Változás kapcsán a Konzervatórium Obama-utánérzéssel vádolja a narancsosokat, de nincs igaza: a helyzet sokkal inkább az, hogy kampánya során az USA jelenlegi elnöke lopott a magyar polgári párttól. Hiszen nem is kell különösen erős memória ahhoz, hogy emlékezzünk rá: az akkori (és mostani) ellenzéknek már a 2006-os választások során is a "Változás 2006" volt az egyik fő szlogenje a nagysikerű "rosszabbul élünk, mint 4 éve" mellett. Így azonban érdekes ellentmondásra figyelhetünk fel: vajon mit gondoljunk egy olyan pártról, amely a "változás"-sal kampányol, immár négy éve?? Azaz, miközben a változást hirdeti, semmi új nem jut eszébe? Persze, világos, a hazug kormány semmit sem változott, csak legfeljebb még elvetemültebb és megátalkodottabb lett. De vajon a Változásra való képesség nem elsősorban abban rejlik-e, hogy tudjunk túllépni azon, ami egyszer nem jött be, és új cselekvéseket keressünk?? De hagyjuk a szavakon való lovagolást, fogadjuk el, hogy a kormányváltás-t négy év elteltével is ezzel vélték leginkább leírhatónak a párt kreatívjai! (Azaz, változni csak akkor fog minden/bármi, ha a Fideszre szavazol, jegyezd már meg, pupák szavazó!)
Nos, akkor lássuk a második réteget, a hátteret! A plakát méretétől függő darabszámú, - természetesen csupa nagybetűs - szürkével írt kifejezések jelennek itt meg, oldandó az egyhangúságot (és leplezendő az ürességet). Azt természetesen mondani sem kell külön, hogy mindezek a kifejezések pozitív kicsengésűek. Abból természetesen, hogy mindezek a Fidesz plakátján jelennek meg, egyértelműen következik, hogy mindezeket az értékeket ez a párt képviseli; és csak ez, hiszem ha ezek más pártnak is sajátjai volnának, akkor nem lehetne őket egy "Változás"-t követelő plakáton megjeleníteni (hiszen akkor már korábban is érvényesültek volna nyilván). Sajnos azonban ez az a pont, ahol fidesz a Magyar Választóról kiállítja a komplett hülyeségi bizonyítványt. Hiszen ha ezek olyan Értékek, amelyeket a Fidesz képvisel - és következetesen képviseli őket régóta, hiszen a Fidesz követekezetessége legendás - akkor aki nem a Fideszre szavaz (vagy szavazott eddig), az nyilván egyrészt velejéig gonosz, másrészt rettenetesen buta, hiszen nem akarja/akarta, hogy ezek az értékek érvényesüljenek. Márpedig tudjuk, hogy a választók java része az elmúlt két országgyűlési választás alkalmával ellenállt az ezen értékek (azaz a Fidesz) jelentette csábításnak. A dekódolt üzenet tehát ezúttal ennyi: "te kis hülye választópolgár, tisztában vagyunk vele, hogy olyan korlátolt vagy, hogy azt sem tudod, mi a jó, de mi megmutatjuk, és most az egyszer még adunk egy lehetőséget, hogy Ránk szavazz".
Még egy dolgot érdemes észrevenni: ahogy szaporodott a dinamikus erőteljes hangnem (felszólító-parancsoló mondatok), úgy fejlődtek vissza, csökevényesedtek a nyelvtani szerkezetek a Fidesz plakátjain. (Ami végül is nem csoda, ha figyelembe vesszük a rendkívül bonyolult, összetett mondatba foglalt üzenetű "Rosszabbul élünk, mint négy éve" siralmas buktáját [2006], szemben a spártai egyszerűségű "Elég!" elsöprő sikerével [2009 EP-választás]). Ennek megfelelően az elemzett plakáton a legbonyolultabb grammatikai szerkezet a romantikus bonyolultságú 19. századi "Itt az idő!". Ezen túl már csak egy szintagmát találunk a szürke mezőben, az "Új kezdet"-et, ezen túl csak önálló szavak légiója áll a plakáton, óvva a választó agysejteit a gondolkodással járó túlterheléstől.
Ha össze szeretnénk foglalni, akkor végülis a Fidesz plakátjának üzenete valami ilyesmi volna: "Szavazz ránk, hiszen mi vagyunk a jó fiúk — vagy legalábbis rengeteg szép szót tudunk."
Hát, nem tudom, aki megteszi, lelke rajta.
De legalábbis 4 évnyi jövője biztosan.
UPDATE (2010. febr. 4.): délben, ahogy ebédelni indulok, egy Alkotmány utcai hirdetőoszlop mellett sürgölődő plakátragasztóba botlom. Épp a Fidesz fentebb elemzett hatalmas poszterét ragasztja felül a most indult ClassFM fehér plakátjával. Rajta a szöveg csak ennyi: "Class a dumád". És még mondják, hogy az egyszerű fizikai munkásoknak nem sajátja az irónia!
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése